I nøden skal man kende sin PEN - Kommentar til debatindlæg i Weekendavisen den 29/30. juni 2021

 

 


 

Skrivebordsengagement

 Infomedia - Debatindlægget som bragt i Weekendavisen den 6. august 2021  https://genbib.dk/ting/object/infomedia/39505436

Jørgen Chr. Wind Nielsen, medlem af PENs bestyrelse, Gentofte.

6. august 2021 - Weekendavisen 

For mig som ny og aktiv i Dansk PEN er det interessant, hvordan Weekendavisen vinkler en artikel: skrivebords-engagement, manglende anerkendelse, uddateret. Artiklen er bragt i WA #25. Men PEN er ikke udelukkende en litterær organisation. PEN arbejder også med journalistik, sprog, sociale medier, billeder. I høj grad samfunds- og kulturanliggender. En god opfølgning på artiklen vil være en omtale af 100-års jubilæumsbogen, når den udkommer.

Denne sætning overrasker mig: »Historien om Dansk PEN viser, hvorfor det også er vanskeligt at undgå (at være politisk) i dag.« For mig er PEN helt klart en politisk organisation. Jeg blev også overrasket over billedteksten: »Allerede i den østrigske forfatters (Stefan Zweig) tid var PENs politiske profil til diskussion blandt medlemmerne.« Min kommentar er: Ja, det må man da håbe. Den politiske profil bør altid være til debat i en demokratisk organisation.

Normalt er skrivebordsengagement ret udbredt. Men her er det brugt lidt nedsættende, i retning af skrivebordsgeneraler. Jeg synes ellers nok, at mange er engagerede, ikke bag skrivebordet, men foran skrivebordet. Et engagement, der kan koste friheden og livet i Belarus, Tyrkiet, Kina, Myanmar osv.

Jeg er enig med Kristina Stoltz i, at vi gerne måtte være flere og mere synlige, og at der er mange årsager til, at vi ikke er det: klimakamp, kønskamp osv. Men måske er en af pointerne også, at vi danskere jo netop har vores ytringsfrihed, der gør det muligt at deltage i andre vigtige kampe. Vi bruger vores ytringsfrihed! Frederik Stjernfelt er superforsker:

»Et manglende engagement i Dansk PEN kan forklares ved, at dele af yngre skribentgenerationer ikke går helhjertet ind for ytringsfriheden.« Er det et resultat fra et forskningsprojekt? »Forklaringen« kræver en forklaring. Når Klaus Rothstein spørger: »Men hvad nytter det?«, er mit svar: Tag ikke fejl, Klaus, det nytter!




I nøden skal man kende sin PEN

-          Kommentar til debatindlæg i Weekendavisen den 29/30. juni 2021

 

For en person som mig, der er relativt ny i Dansk PEN-sammenhæng, og tilmed aktiv, kan det være interessant at se, hvordan en journalist på en borgerlig avis som Weekendavisen vælger at vinkle en artikel om den organisation, jeg er aktiv i. Det kan give en slags omverdensbillede. Et billede af, hvordan journalisten vælger at opfatte problemstillinger vedrørende Dansk PEN. Journalistens vinkel foldes ud allerede i introen: Skrivebordsengagement, manglende anerkendelse, uddateret.

Set som genre er debatartiklen afstemt og kommer rundt om emnet. Der er lidt for, der er lidt imod. Mit historiske kendskab til PEN er alt for ringe, og derfor var jeg især interesseret i kommentarerne i forbindelse med Mohammed-tegningerne. Jeg er naturligvis vidende om Mohammed-tegningerne, som enhver anden voksen dansker. Men set indefra i Dansk PEN-sammenhæng kender jeg kun lidt til problemstillingerne. Og det har jo slet ikke været på tapetet i min tid i Dansk PEN.

Sjovt nok er artiklen bragt i Bøger-sektionen og ikke i Samfund eller Kultur. Men PEN er  ikke udelukkende en litterær organisation, det er også en organisation, der arbejder med og for ytringsfrihed, i høj grad et samfunds- og kulturanliggende. Ytringsfrihed er ikke kun litteratur. Det er journalistik, det er de sociale mediers rolle, det er billeder.

Når artiklen er bragt i Bøger-sektionen, ville det have været rimeligt at nævne 100-års jubilæumsbogen, der er på vej. Jeg glæder mig meget til at læse den selv, og en god opfølgning på nærværende debatartikel vil være en anmeldelse eller omtale af bogen i Weekendavisen, når bogen udkommer.

Min opfattelse af International PEN og Dansk PEN er helt klart, at der er tale om en politisk organisation. Mit engagement i PEN er politisk. Det er svært at forestille sig noget mere politisk end arbejde med ytringsfrihed og grænser for den.

”Historien om Dansk PEN viser, hvorfor det også er vanskeligt at undgå i dag” (at være politisk). Er der da nogen, der forsøger at undgå det?

Normalt er skrivebordsengagement jo en god ting. Det er ret udbredt i Danmark. Men her er det brugt lidt med negative konnotationer, i retning af skrivebordsgeneraler.

Jeg synes nu nok, at mange er engagerede helt fysisk, ikke bag skrivebordet, men foran skrivebordet. Et engagement, der kan koste friheden og livet. Belarus, Kina, Tyrkiet, Myanmar osv.

Jeg blev overrasket over billedteksten: ”Allerede i den østrigske forfatters tid (Stefan Zweig) var PENs politiske profil til diskussion blandt medlemmerne.” Min kommentar til det er: Ja, det må man da håbe. Den politiske organisation bør altid være til debat i en demokratisk organisation.

Jeg er enig med Kristina Stoltz i, at Dansk PEN er lidt usynlig, at vi gerne måtte være flere, også flere unge mennesker. Jeg er også enig med Kristina Stoltz i, at der er mange årsager til at vi ikke er det: Klimakamp, kønskamp osv. Men måske er en af pointerne også, at vi danskere jo netop har vores ytringsfrihed, der gør det muligt at deltage i andre vigtige kampe. Så behøver man ikke at deltage i kampen om ytringsfriheden lige nu. Man kan bruge den!

Jeg har lavet politisk arbejde siden min gymnasietid, i mange forskellige organisationer og kontekster. Det er et gennemgående træk ved disse organisationer, at de alle ønsker flere medlemmer og yngre medlemmer. Men det er en organisatorisk observation, der ikke har noget at gøre med en organisations legitimitet eller relevans at gøre.

Jeg er også helt enig med Frederik Stjernfelt i, at mange unge mennesker er til korte opslag på de sociale medier, og slet ikke til lange og trange aftenmøder.

Derfor tog vi også initiativ til, umiddelbart inden coronalockdown, at arbejde mere med de digitale og sociale medier. Dette arbejder fortsætter.

Jeg har stor respekt for Frederik Stjernfelt, men: ”Et manglende engagement i Dansk PEN kan forklares ved, at dele af yngre skribentgenerationer ikke går helhjertet ind for ytringsfriheden.” Frederik Stjernfelt er superforsker. Er der her tale om et resultat fra et forskningsprojekt? I det mindste kræver ”forklaringen” en nærmere forklaring.

For så vidt angår engagement, fejler det indre engagement ingenting. Jeg nåede at deltage i 3-4 arrangementer inden corona og lockdown. Der var hver gang fulde huse.

Desværre kender jeg ikke Klaus Rothstein eller hans bog Den druknede dreng – min fejl. At den interne splid kan være årsag til, at Dansk PEN ikke ”nyder nogen særlig status i den brede offentlighed” kan være svært at afvise. Det er et gæt.

I mit lange organisatoriske liv er jeg mere end ofte blevet mødt med synspunktet, at det ene eller det andet har udspillet sin rolle. Det er jo ikke et objektivt konstaterbart faktum. Det er en politisk tilkendegivelse, der ofte bliver fremsat af personer, der har en anden politisk dagsorden.

Jeg er enig med Mille Rode: ”Det tvinger os til at tænke os om. Det er sundt at være i et rum, hvor folk kan være uenige med hinanden. Især når sagerne, vi sidder med, ofte handler om liv og død”.

Spændingsfeltet mellem på den ene side at begrænse hadefuld tale og at arbejde for ytringsfrihed er jo ikke et enestående eksempel. Ytringsfriheden er begrænset i mange sammenhænge. Kunsten er jo netop at finde balancen.

Når Klaus Rothstein (forhåbentlig retorisk) spørger: ”Men hvad nyttet det?”, er mit svar: Tag ikke fejl, enhver politisk handling nytter!

Jørgen Christian Wind Nielsen
Medlem af Dansk PENs bestyrelse
1/7-2021


 

I nøden skal man kende sin PEN

Skrivebordsengagement. Forfattere verden over har forsvaret det frie ord i PEN International i 100 år. Den danske afdeling har fremgang, men nyder ikke anerkendelse blandt yngre generationer. Er tiden ved at løbe fra organisationen?

LYT TIL ARTIKLEN

Jeppe Bentzen – 30/6-2021

 

https://www.weekendavisen.dk/2021-25/boeger/i-noeden-skal-man-kende-sin-pen 

 

Maria Schraders spillefilm Stefan Zweig: Farvel til Europa, 2016, indledes med en scene, hvor Zweig, spillet af Josef Hader, er trængt op i en krog til PENs konference i Buenos Aires i 1936. Den jødiske forfatter og medlem af PEN i Østrig er allerede flygtet fra nazismen, men vil ikke tage afstand fra Hitler i medierne. Til en håndfuld journalister forklarer han: »En kunstner kan skabe kunst med politiske dimensioner, men ikke bidrage med politiske slogans. Jeg kan ikke skrive ud fra had. Og hvis min tavshed er et tegn på svaghed, må det være sådan.«

Også i virkeligheden blev Zweig kritiseret for sådanne udtalelser. I sit essay om Zweig fra 1943 skrev den politiske tænker og tysk-jødiske krigsflygtning Hannah Arendt: »Ligesom mange af hans mindre fornuftige, mindre talentfulde og mindre truede kolleger forstod han ikke, at den værdige tilbageholdenhed, som samfundet så længe betragtede som et kriterium for sand dannelse, under sådanne omstændigheder er udtryk for fejhed.«

En tilsvarende indre spænding har eksisteret i organisationen PEN, siden den blev skabt for 100 år siden, i 1921. Da var den tænkt som en forsamling af åndelig karakter, en klub for poeter, essayister og romanforfattere, stiftet af digteren Catherine Amy Dawson Scott. En af de tidligste regler for klubben lød: »Ingen politik i Pen Clubs – under nogen omstændigheder.«

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

UNESCO World Book Capital 2024

Kurdish Linguistic Rights in the Courtroom Report 2023

TLRC Update #3/2023